خرید بلیط هواپیما و سفر یکی از لذتبخشترین تجربهها برای همه محسوب میشود. مهم نیست که بلیط هواپیما داخلی یا بلیط هواپیما خارجی میخرید، مهم کشف مقاصدی است که تا به حال به آن سفر نکردهاید. ما مسافران فوقالعاده کنجکاوی داریم که سوالات متعددی در مورد هواپیما میپرسند. به همین دلیل زمان آن رسیده است که پاسخ چند مورد از سوالات مسافران را بدهم و چند راز هواپیما را برایتان فاش کنم! اگر شما هم دوست دارید سر از جالبترین رازهای هواپیما دربیاورید، با نوین تراول 1606 همراه باشید.
ردیف شماره 13 یکی از رازهای هواپیما
اولین راز هواپیما که از آن بیخبرید! تا حالا به این دقت کردید که ردیف 13 در نقشه صندلیها نیست؟! یکی از رازهای هواپیما حذف ردیف 13 در پرواز است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که فکر میکنید عدد 13 نحس است، همین حالا خیالتان را راحت کنم که ایرلاینهای زیادی ردیف شماره 13 را حذف کردهاند.
برخی از افراد حسی منفی به عدد 13 دارند، و وقتی در کارت پرواز خود ردیف 13 را میبینند در هواپیما برای تغییرصندلی مشکل ایجاد میکنند. حتی در برخی موار دیده شده که مسافر به خاطر اینکه در ردیف 13 صندلی میافتد پرواز خود را کنسل میکند. حالا اگر از ایرلاینی بلیط هوپیما خریدید که ردیف 13 را حذف نکرده بود و شما به نحسی این عدد اعتقاد دارید کار کمی مشکل میشود! به همین دلیل بعضی ایرلاینها برای جلوگیری از این نوع مشکلات در پرواز تصمیم به حذف ردیف 13 کردهاند.
قفل دستشویی هواپیما
یکی دیگر از رازهای هواپیما قفل سرویس بهداشتی است. اگر استرس این را دارید که قفل دستشویی هواپیما خراب شود و در دستشویی گیر کنید؛ باید بدانید روی در از بیرون یک دکمه مخفی وجود دارد که خدمه پرواز در صورت نیاز میتوانند از آن استفاده کنند. صفحه فلزی که روی آن «دستشویی» نوشته شده فقط برای راهنمایی مسافران به دستشویی نیست. این صفحه فلزی در واقع صفحهای لولایی است که زیر آن یک دکمه مخفی قرار دارد. با بلند کردن این صفحه میتوانید درِ دستشویی را از بیرون قفل و یا باز کنید.
چراغ چشمک زن قرمز و چراغ سبز روی بال
اگر تا به حال تجربه پرواز شبانه را داشتهاید حتما چراغ چشمک زن روی بال هواپیما نظرتان را به خود جلب کرده است. وجود چراغ چشمک زن قرمز روی بال چپ و چراغ چشمک زن سبز روی بال راست قطعا بیهدف نیست. دیدن هواپیماهای دیگر در شب برای خلبانان بسیار سخت است. به همین دلیل از رنگ چراغهای روی بال خلبان متوجه میشود هواپیما به کدام سمت حرکت میکند.
شماره گذاری صندلی با حروف ABC
آیا تا به حال به نقشه صندلی هواپیما دقت کردهاید؟ ظاهرا چیدمان و شماره گذاری آنها خیلی منطقی به نظر میرسد. اما برخی از مسافرهای کنجکاو در پروازها متعجب میشوند که چرا در هواپیما صندلی B وجود ندارد! بعضی از هواپیماهای کوچکتر که دو صندلی کنار هم دارند معمولا چیدمان صندلیهای کنار هم A و C است. به عنوان مثال، در فوکر 70 و امبرائر 190 یا در برخی از کابینهای بیزینس کلاس، فقط صندلیهای A و C و D و F دیده میشوند.
صندلی A در هواپیما صندلی کنار پنجره محسوب میشود و صندلی C سمت راهرو است. در هواپیماهای بزرگ برخی ایرلاینها صندلی «I» وجود ندارد. به خاطر اینکه ممکن است خواندن «I11» هم برای مسافران و هم در رایانهها کمی گیج کننده باشد.
آیا میدانستید خلبان میتواند پنجره کابین را باز کند؟
یکی دیگر از رازهای هواپیما این است که خلبان میتواند پنجره داخل کابین را باز کند؛ اما نه همه پنجرهها! به طور مثال بوئینگ 737 کابین خلبان شش پنجره دارد که تنها دو پنجره آن باز میشوند. البته خب بدون شک این پنجرهها برای این نیستند که خلبان وسط پرواز پنجره را باز کند و هوا بخورد! پنجرهها به عنوان راه فرار برای خلبانان در مواقع اضطراری محسوب میشوند. بالای پنجرههایی که باز میشوند یک تسمه فرار نصب شده است تا مشخص باشد. پنجره کابین همچنین به خلبان این امکان را میدهد تا با کارکنان باند فرودگاه ارتباط برقرار کند. بنابراین اساساً برای عملیات زمینی هم کاربرد دارند. این پنجرهها به طور ایمن قفل شدهاند، بنابراین لازم نیست نگران باز شدن آنها هنگام پرواز باشید.
اصابت صاعقه به هواپیما حین پرواز
ممکن است هنگام پرواز صاعقه به هواپیما برخورد کند ولی نگران نباشید چون شما روحتان هم خبردار نخواهد شد! فکر کردن به اینکه در اواسط پرواز صاعقه به هواپیما برخورد کند شاید یکی از ترسناکترین چیزهایی باشد که مسافران تصور میکنند. با این حال، هواپیماها طوری طراحی شدهاند که صاعقه را دفع میکنند و در بسیاری از مواقع مسافران حتی متوجه زمان وقوع آن نمیشوند. اما هرازگاهی ممکن است آسیبهای خارجی جزئی به بدنه وارد شود که مشکلی در پرواز ایجاد نمیکند.
برف پاک کن در هواپیما؟!
آیا میدانستید شیشههای کابین خلبان هم برف پاک کن دارند؟ واضح است که خلبانان هنگام پرواز به دید واضح نیاز دارند. در صورتی که جریان هوا هنگام برخاستن یا فرود آمدن هواپیما قادر به پاک کردن قطرات آب یا گرد و غبار از روی شیشه نباشد، خلبان از برف پاک کن استفاده میکند.
هر یک از برف پاک کنها میتوانند به طور مستقل حرکت کنند تا احتمال خاموش شدن هر دو به طور همزمان کاهش یابد. مثلا در هواپیمای بوئینگ 737، برف پاک کنها به سه شکل تنظیم میشوند.
برف پاک کن هواپیمای بوئینگ 737
- حرکت تیغه برف پاککن با وقفه (6/7 بار رفت و برگشت تیغه برف پاککن در دقیقه)
- سرعت کم تیغه برف پاککن (160 بار رفت و برگشت)
- سرعت بالا تیغه برف پاککن (250 بار)
جالب است بدانید که برف پاک کنهای خراب میتوانند دلیل عدم پرواز یا فرود هواپیما هنگام بارش باران شدید باشند. بنابراین سالم بودن برف پاک کنها ضروری است!
همچنین، برخی از هواپیماها یک پوشش آبگریز روی پنجرههای خود دارند. این پوشش کشش سطحی قطرات آب را تحت تاثیر قرار میدهد و به نوعی در شیشه شفافیت ایجاد میکند که توانایی دید خلبان را افزایش میدهد.
حین پرواز از برف پاککن زیاد استفاده نمیشود چون وقتي سرعت هواپيما بالا باشد فشار هوا هم افزایش مییابد و این فشار سطح شيشه را از قطرات آب و آلودگی پاک میکند. به همین دلیل ديگر نيازی به برف پاککن نيست. اما هنگام فرود هواپیما چون سرعت کم میشود برف پاککن هواپيما فعال میشود.
البته همه هواپيماها برف پاککن ندارند! در بعضی از مدلهای هواپيما دکمهای است که هنگام بارش برف یا باران با فشار دادن آن محلول ضد باران و دفع کننده قطرات آب روی شيشه اسپری میشود. اين محلول چون شيميایی است و برای سلامتی و محیط زیست ضرر دارد در بسياری از کشورها ممنوع است. به همین دلیل دکمه آن در هواپیماها غيرفعال است.
ختم کلام درباره رازهای هواپیما
موارد بالا پاسخ به سوالات چند مسافر کنجکاو درباره رازهای هواپیما بود. هر یک از هواپیماها رازهای مخفی مختلفی دارند که شاید خیلیها بخواهند از آنها سر در بیاورند. به همین دلیل در مطالب بعدی نوین تراول 1606 جالبترین رازهای هواپیما را با شما در میان خواهم گذاشت. اگر قصد سفر هوایی دارید میتوانید خرید بلیط هواپیما را از نوین تراول انجام دهید.
در مجله گردشگری نوین تراول با شرایط پاسپورت گرفتن آشنا شوید.